10 Agt 2011

Khasiat Kurma


Kurma menjadi sangat trend ketika Ramadhan tiba, walaupun ketika musim Haji pun sebagian orang mencarinya. Banyak bertebaran bagaikan jamur di musim hujan para pedagang yang menjajakan buah manis asal Jazirah Arab ini.  Akan tetapi bagi sebagain besar orang, memakan kurma hanyalah sebagai makanan manis pembuka puasa yang katanya Sunnah Rasul. Untuk itu mari kita pahami, kenapa Rasulullah mensunahkan kurma sebagai makanan pembuka puasa.


Sabda Rasulullah s.a.w "Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya. "

Kebaikan Kurma Ketika Mengandung dan Bersalin Adalah amat baik sekali jika puan mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung kerana ini akan memudahkan bersalin nanti. Semasa bayi dilahirkan, buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit bayi.
Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasa melahirkan nabi Isa a.s.

Buah kurma tidak mengandungi gula yang merbahayakan malah ia merupakan makanan Rasullullah s.a.w. Puan janganlah risau kerana takut diserang kencing manis.Apa yang harus puan buat, makanan manis2 yang lain puan jauhkanlah. Buah kurma tidak merbahayakan kesihatan kerana ianya mengandungi banyak khasiat.
Nabi Muhammad SAW bersabda: "Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sihat".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)".

Abu Abdillah a.s. bersabda: "Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari syurga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir".
Abu Abdillah a.s. bersabda: "Orang yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak diganggu setan".

Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s. bersabda: "Barangsiapa memakan 7 buah kurma yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati".



Untuk anak-anak, kurma membantu mencergaskan otak, menguatkan daya ingatan serta membantu tumbuh kembang. Manakala untuk wanita, kurma dapat mengurangi pengaliran darah semasa proses kelahiran.

Buah yang paling laris dibulan ramadhan. Mengapa kurma hanya dicari pada bulan ramadhan saja, sedangkan khasiatnya amatlah banyak. Kurma memiliki nilai tinggi dalam dunia perubatan tradisional, kurma kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, odium, potassium, vitamin A, C dan biasin.

Dikenali dengan nama saintifik, Phoenix danctylifera, kurma amat berkesan untukmerawat penyakit gangguan usus kronik dan sembelit. Khasiat kurma juga terbukti dalam mengatasi masalah insomnia. Individu yang mengalami masalah batuk pula boleh mengkonsumsi secara teratur dalam menu harian mereka karena keberkesanannya menghilangkan gatal-gatal dalam kerongkong seterusnya mampu menghentikan batuk.

(http://tanyalelaki.com/khasiat-kurma/#ixzz1UcSyAaF4
)

Banyaknya manfaat yang bisa diperoleh dari pohon kurma pohon kehidupan adalah sebanyak hari dalam satu tahun.
Keistimewaan dan khasiat kurma :

1.      Gula alami. Kurma adalah buah yang paling banyak mengandung gula alami diantara semua jenis buah-buahan. Konsentrasi gula dalam kurma mencapai 70% berat buah, sementara pada buah-buahan lain kadar gula hanya sekitar 20%-30%. Gula yang terdapat pada kurma berupa fruktosa, glukosa, sukrosa, mampu memasok energy bagi tubuh dengan cepat. Itu sebabnyakurma cocok digunakan sebagai santapan untuk berbuka puasa. Sebagai makanan kurma sebagai karbohidrat tinggi mampu memberikan energy bagi tubuh. Itupula sebabnya kurma adalah bekal perjalanan yang praktis untuk di padang pasir atau pendaki gunung.
2.      Potassium. Kandungan potassium dalam kurma yang paling kaya diantara buah-buahan. Bahkan lebih banyak daripada yang terdapat pada pisang. Potassium adalah mineral penting yang diperlukan tubuh untuk kontraksi otot, termasuk otot jantung. Potassium juga diperlukan untuk menjaga kesehatan sistem syaraf dan membantu metabolisme tubuh. Menjaga ketersediaan potassium penting bagi individu yang aktif. Karena potassium cepat keluar dari tubuh bersama keringat. Konsumsi kurma dan air adalah cara ampuh untuk menjaga ketersediaan potassium dalam tubuh. Kurma sangat baik dikonsumsi oleh para penderita patigue dan konstipasi.
3.      Khasiat kurma lainnya sebagai Serat diet. Diantara semua jenis buah-buahan, serat diet kurmaadalah yang paling kaya. Banyak mengkonsumsi makanan berserat tinggi menurunkan resiko berbagai penyakit kanker. Institute kanker nasional AS merekomendasi konsumsi serat diet 20-35 gram perhari. Mengkonsumsi 5 atau 6 butir kurma akan memenuhi kebutuhan tersebut. Ada 2 jenis serat yaitu serat larut dan serat tak larut keduanya ada dalam kurma. Serat tak larut membantu memperlancar pencernaan. Sedangkan serat larut berperan dalam menurunkan kadar gula pada diabetesi. Serat larut juga mampu menurunkan kadar kolesterol darah, khususnya LDL yang merugikan.
Demikian sekilas khasiat kurma pohon kehidupan dan masih banyak khasiat kurma lainnya, yang tidak bisa disebutkan satu persatu, karena begitu banyaknya khasiat kurma.

0 komentar:

Posting Komentar

Bagi Kawan-Kawan Mohon untuk tidak memberikan Komentar SPAM, hal ini untuk kita bisa saling menghargai....
Untuk Sementara waktu admin akan memakai moderasi komentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...